dagcursus theorie
Vroeger volgde vrijwel iedereen theorielessen bij de rijschool.
Je ging 7 of keer 8 naar de theorieles, deed thuis je huiswerk, en slaagde dan voor het theorie-examen.
Tegenwoordig volgen veel leerlingen een dagcursus voor de theorie, de makkelijkste weg. Snel en zonder veel moeite in 1 dag je theorie halen.
Maar hoe kun je, met amper voorbereiding, in enkele uurtjes, de inhoud van een heel boek kennen?
Hoe kun je dan alle regels beheersen en de praktische betekenissen van de verkeersborden toepassen?
Tijdens de dagcursus stampen ze alleen de vragen in je korte termijngeheugen die je die middag waarschijnlijk krijgt.
Je bent het dus ook snel weer vergeten, en niet alle stof is behandeld die je zou moeten kennen en nodig hebt bij het autorijden.
Oftwel je leert op de dagcursus het theorie-examen maken, niet de theorie kennen.
Erg jammer want je kan de theorie dan ook niet in de praktijk toepassen.
Natuurlijk willen wij het tijdens de rijlessen de theorie (opnieuw) uitleggen. Maar dat kost je dus wel lestijd.
Een paar voorbeelden van wat wij regelmatig meemaken met leerling die een dagcursus theorie heeft gevolgd:
de leerling komt op een gelijkwaardige T-splitsing aanrijden en wil links en rechts voor laten gaan, want de doorgaande weg mag toch eerst?
de leerling stopt bij groen licht voor een auto van links, want er staan toch haaientanden op de weg?
de leerling durft een weg met parkeerverbodsbord niet in te rijden, dat mag toch niet?
Het niet beheersen van de theorie kost je dus meer praktijklessen, omdat je de regels niet kent en dus niet kan toepassen.
Die zal je tijdens de praktijklessen allemaal moeten aanleren en dat kost extra lestijd.
Wanneer je een dagcursus voor de theorie hebt gedaan, adviseren wij je een theorieboek te kopen, zodat je alles nog eens kan bestuderen.
Thuis een paar weekjes online studeren kost veel minder.
Minder theorie kosten, minder rijlessen, en sneller slagen voor de praktijk.