examen

theorie examen

Het theorie-examen mag vanaf 16 jaar.
Het is geen einddoel, maar om te toetsen of jij de theorie beheerst. Dus of dat je vlot de rest van je rijopleiding kan doorlopen en het examen ingepland kan worden.

Uit de praktijk blijkt dat het theorie-examen vaak zwaar wordt onderschat.
Landelijk slaagt slechts 38% voor het theorie-examen. Zorg dus dat je goed voorbereid naar het theorie-examen gaat.
Wil je de eerste keer slagen? En de theorie echt kennen? Kies dan voor de klassikale theoriecursus bij Autorijschool Wies Knapen of de bij jou passende theoriecursus uit onze theorieshop.

Het theorie-examen bestaat uit 3 delen:

deel 1: 25 vragen gevaarherkenning: je moet hiervan minimaal 13 vragen goed beantwoorden.
deel 2: 12 vragen kennis: je moet hiervan minimaal 10 vragen goed beantwoorden.
deel 3: 28 vragen inzicht: je moet hiervan minimaal 25 vragen goed beantwoorden.

Je moet voor alle 3 de onderdelen in één examen een voldoende scoren om te slagen. De uitslag is 1½ jaar geldig.

theorieexamen

De examenvragen worden niet voorgelezen, maar moet je zelf lezen op een tablet.
Heb jij meer tijd nodig om het theorie-examen te maken, bijvoorbeeld door dyslexie? Dan kun je kiezen voor het verlengd theorie-examen.
Heb je om een andere reden moeite met het theorie-examen, bijvoorbeeld door faalangst? Kies dan voor het individueel theorie-examen.

Het theorie examen reserveer je op mijn.cbr.nl.
Wacht hier niet te lang mee, want hoe eerder jij je theorie hebt, hoe sneller jouw rijopleiding gaat.
Nadat je geslaagd bent voor het theorie-examen is dat 18 maanden geldig. 

tussentijdse toets

De tussentijdse toets mag vanaf 16½ jaar.
De examinator beoordeeld je rijden, getoetst aan de officiële examennormen. Je ervaart dus wat het is om praktijkexamen te doen (vanaf 17 jaar).
Het verschil met het echte examen is dat je niet kan slagen of zakken.

Het belangrijkste is dat je een advies krijgt over de examenonderdelen waar je nog extra aandacht aan moet besteden. Daardoor ga je optimaal voorbereid naar het praktijkexamen en vergroot je slaagkans met 30% !

Tijdens de rit moet je 2 bijzondere verrichtingen uitvoeren. 1 daarvan moet goed gaan, beide moeten veilig worden uitgevoerd.
Natuurlijk moet je ook de vragen over de auto, binnen of buiten, goed beantwoorden, en bij het uitstappen na de toetsrit goed kijken vóór je de deur opendoet.
Wanneer je dat op een voldoende manier uitvoert, hoef je bij het eerste praktijkexamen geen bijzondere verrichtingen meer te doen.

Wij kunnen een tussentijdse toets alleen voor je reserveren als je geslaagd bent voor het theorie-examen en ons gemachtigd hebt.

praktijk examen

Het praktijkexamen is de afsluitende toets.
Je laat zien dat je de verkeersregels begrijpt, inzicht hebt in het verkeer, gevaar herkent en daar zelfstandig, veilig en sociaal mee omgaat.
Soms zul je van de regels moeten afwijken om het veilig te houden. Want als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Foutloos rijden hoeft dus niet en kan ook niet, wel dat je veilig rijdt.

De examenrit duurt ongeveer 35 minuten. Tijdens de rit krijg je opdrachten om in verschillende situaties links en rechts af te slaan en een gedeelte van de rit rij je via het navigatiesysteem. Direct na afloop van het examen krijg je, samen met je instructeur, de uitslag. Er is voor de uitslag geen overleg tussen de examinator en je instructeur.

Het praktijkexamen mag vanaf 17 jaar.
We kunnen een praktijkexamen alleen voor je reserveren als je geslaagd bent voor het theorie-examen, ons gemachtigd hebt én je de gezondheidsverklaring hebt ingevuld.

Heb je faalangst? Dan kun je kiezen voor een faalangst examen.
Als je binnen 5 jaar vier keer bent gezakt voor het praktijkexamen, moet je elke volgende keer een BNOR-examen doen.

Klik hier voor meer CBR-info over het rijexamen

tips om te slagen

1. zorg voor een goede voorbereiding

Het allerbelangrijkste is dat je genoeg lessen hebt gehad voordat je examen gaat doen. Je moet zelf het gevoel hebben dat je er klaar voor bent. Weet zeker dat je de volledige controle over het voertuig hebt. Als je zelf vindt dat je er nog niet klaar voor bent, dan kun je het beste nog een paar extra lessen nemen. Jijzelf kunt het beste inschatten hoe zeker je bent in je rijgedrag. Als je de tussentijdse toets hebt gereden, de hele examensituatie bij het CBR hebt ervaren en het advies van de tussentijdse toets ter harte neemt, kun je, in overleg met je instructeur, de beste inschatting maken hoe je er voor staat.

2. maak er niet een te groot punt van

Veel mensen zien zo erg tegen een rijexamen op dat ze geen controle meer over zichzelf hebben. Realiseer je dat het eigenlijk niets bijzonders is. Je maakt gewoon even een ritje om te laten zien wat je geleerd hebt. Als je het rijden goed beheerst, kun je toch gerust een half uur met iemand rondrijden?

3. bijzondere verrichtingen

Misschien wel het meest gehekelde punt bij leerlingen. Vooral fileparkeren is een gevreesde bijzondere verrichting. Maak je echter niet te druk om deze bijzondere verrichtingen. Ze hoeven, net als het rijden, niet foutloos te zijn! Het allerbelangrijkste is dat jij je aan de verkeersregels houdt en dat je goed blijft kijken. Als je bij het parkeren een keertje meer moet steken is dit helemaal niet erg. Zorg er alleen voor dat je geen gevaar voor andere weggebuikers vormt. Bij de omkeeropdracht hoef je niet meteen om te keren als je de opdracht krijgt van de examinator. Rij gerust nog een klein eindje door, zodat je het op jouw gewenste manier kan doen. Het belangrijkste is dat je de opdracht uitvoert. Wanneer je in een smalle straat rijdt hoef je dus niet alla minuut om te keren. Rij een stukje verder tot je bij een pleintje of een kruising komt, zodat je makkelijk kan keren.

4. luister niet naar tips van anderen

Hoe goed sommigen het ook kunnen bedoelen, beter kun je niet luisteren naar de tips en fabels die andere mensen je vertellen. Het maakt je van slag en je gaat anders rijden dan je gewend bent. Vaak gaat de tip de ronde dat je de examinator overdreven moet laten zien dat je goed kijkt. De examinator ziet dit echter ook wel als je dit op een gewone manier doet. Uitgebreid achterom kijken is zelfs gevaarlijk. Rij niet sneller of langzamer dan anders. Rij de rit gewoon met de kennis die je vergaard hebt bij je lessen.

5. probeer niet foutloos te rijden

Niemand kan foutloos rijden. Wanneer je een klein foutje maakt moet je niet meteen in paniek raken en denken dat je gezakt bent. Het gaat niet om de fout, maar de manier waarop je de fout oplost. Zo is het helemaal niet erg wanneer de motor afslaat wanneer je weg wilt rijden. Blijf rustig en los de situatie veilig op. Kijk goed om je heen, start de motor weer en rij op een veilige manier weg. Probeer nadat je zo'n fout gemaakt hebt de fout te vergeten en je te concentreren op de rest van de rit. Het is gebeurd en je  kunt er daarna niets meer aan doen. Maar je hebt daarna nog de tijd om te bewijzen wat je waard bent. Geef dus niet meteen op!

6. rij zelfverzekerd en besluitvaardig

Ook al ben je niet zo zelfverzekerd, het is de kunst om over te komen of je dit wel bent. Kom niet twijfelachtig over bij andere bestuurders, juist dan maak je fouten. Als je voorrang hebt, neem die dan en aarzel niet te lang. De ander zal dan de voorrang van je nemen of er zullen ergnissen ontstaan. Toon initiatief in het verkeer en laat je examinator zien dat je actief deelneemt. Wanneer je onzeker overkomt zal dit invloed hebben op je geloofwaardigheid als een bekwame chauffeur. Denk je dat de examinator zich veilig voelt bij iemand in de auto die niet weet wat hij doet en zelfs niet zeker van zichzelf is? Het belangrijkste is dat iemand zich veilig voelt bij jou in de auto.

7. voor het examen

Zorg voor het examen voor een goede nachtrust. Ga niet te laat naar bed en slaap niet te lang uit. Probeer niet te veel te denken aan het examen, hoewel dit misschien moeilijk is. Probeer je te ontspannen. Het gerucht gaat de ronde dat het eten van een banaan zorgt voor een betere concentratie en alertheid. Dit kun je altijd proberen. Neem geen versuffende medicijnen tegen de zenuwen. Deze hebben vaak een negatieve invloed op je alertheid en ze schaden meer dan dat je er baat bij hebt.

8. gesprek

Voor aanvang van het examen vraagt de examinator of je het fijn vind om de radio aan te hebben of te praten tijdens het examen, of dat je dat liever niet doet.
Het is tijdens het rijden in ieder geval niet de bedoeling dat je het gesprek gaande probeert te houden.
Het is immers een rij-examen!

 

 

heb je nog vragen of wil je aanmelden?

neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op